top of page

עשר דרכים לחוות את ג'מייקה אמיתית

עודכן: 11 באפר׳ 2020

מיליוני מטיילים מגיעים לג'מייקה ומבלים בה חופשה, אך מעטים מהם אלו שבאמת ראו את ג'מייקה האמיתית, חוו את התרבות מלאת שמחה והאמונה, את המציאות שמאחורי המלונות הכל כלול. ג'מייקה האמיתית נמצאת במקומות פחות תיירותיים באי, כאלו שלא נכללים ברשימת החופים המתויירים בצד הצפוני של האי במקומות כמו או'צו ריוס, מונטיגו ביי ונגריל.



אם אתם מעוניינים באמת לגלות את ג'מייקה מעבר לחוויה התיירותית הטיפוסית, הפוסט הבא הוא בדיוק בשבילכם, 10 טיפים שיעזרו לך לטעום את ג'מייקה האמיתית בחופשה הבאה שלך באי:

1. התחבר עם מקומיים



מי שבאמת אוהב לטייל לאי יודע שזה הרבה מעבר לחופים מהממים וג'אנג'ה בזול... התרבות והלך הרוח הג'מייקני הוא שסוחף רבים פשוט להתאהב באי הקסום הזה. הג'מייקנים ידועים בכך שהם מסבירי פנים, אוהבים לשוחח עם זרים ולהכיר, חברותיים ומאוד כנים וישירים. הדרך היחידה לחוות מקום זר בצורה אמיתית היא דרך ובהנחיית מקומיים, ג'מייקנים הם אנשים גאים ששמחים להציג לכל תייר באי את התרבות העשירה, הכישרון הבלתי נגמר ואת היופי האמיתי של המקום. בזכות המקומיים אתם תזכו לחוות המון חוויות ייחודיות באי, תנו להם להוביל ברגעים שצריך אבל תמיד תסמכו על האינטואיציה שלכם.

כמטייל באי זר גם אם אתם מטיילים כקבוצה, תמיד חשוב לכבד את המקום שאתה מגיע אליו ולהיעזר במקומיים כדי לדעת איך להתנהג בסיטואציות מסוימות ועוד כל מיני כללי רחוב מקומיים. לכן תמיד הייתי ממליצה לפתח שיחה עם מקומיים שבסביבתכם, אם זה היכן שאתם לנים או באטרקציה מסוימת, אתם תראו ג'מייקנים ירגשו גם מאוד בנוח לבוא אליכם מבלי שפניתם אליהם ולנסות לשוחח ולהכיר אתכם (במיוחד נשים), תלמדו לסרב כאשר לא מתאים, אבל בצורה מכבדת.


2. סעו בתחבורה ציבורית


איזו דרך טובה יותר ישנה כדי לחוות הג'מייקה האמיתית מלבד נסיעה בתחבורה ציבורית?!...

נסיעה ברוט טקסי היא גם חסכון משמעותי בטיול, וגם הצצה אמיתית לשגרת החיים הג'מייקנית.

נסיעה בתחבורה ציבורית לעיתים נתפסת כמעט מסוכנת, וצפופה וחשוב להבין שתרבות הנהיגה בג'מייקה שונה ממה שאנחנו מכירים כישראלים, וכמובן הכבישים ואיכות הכבישים שונה לחלוטין מבארץ, כאן תסעו בכבישים צרים על הרים עם יערות ג'ונגל סבוכים ונופים מרהיבים, יש המון מה לראות.

לטיפים נוספים בנוגע לנסיעה בתחבורה ציבורית בבקשה היכנסו לפוסטים הקודמים שלי : תחבורה ציבורית.


3. לינה בהוסטלים ומקומות לינה מקומיים


כשלנים במלונות הכל כלול קל מאוד להתנתק ממה שקורה מסביבכם, כלומר מהתרבות ומהחוויה האותנטית בג'מייקה. ברחבי האי תוכלו למצוא מגוון רחב של דירות וחדרים להשכרה, אכסניות בוטיק וגסטהאוסים והוסטלים לתרמילאים.

אתם תופתעו לטובה כמה מקומות קסומים אתם יכולים למצוא, באי, בנוסף פלוס הגדול בללון במקומות כאלו היא שאתם בעצם תומכים בעסקים מקומיים באיי ומעודדים תיירות מקומית ולא את התאגידים הגולים שבדרך כלל מנצלים את המקומיים..

כשלנים במקומות כאלו ההזדמנות לשוחח ולהכיר מקומיים היא תמיד נוחה וזמינה יותר, תאמינו לי הטיול שלכם יהיה הרבה יותר מעניין.

הרבה מטיילים באים לאים וחושבים שהמקומיים יהיו מוכנים להיות מדריכים בחינם, שימו לב שהג'מייקנים בשמחה יראו לכם את הסביבה אבל בסופו של יום יצפו לכך שתקנו להם אוכל\בירה\ תשלמו להם. מבחינתי זו ציפייה דיי הגיונית כי בסך הכל הם יבלו איתכם כמה שעות או יום שלם. אם אתם לא מתכוונים לתת לבן אדם שאיתכם איזה שהיא תמורה לזמן שהוא מראה לכם את הסביבה, הייתי ממש ממליצה להיות ברורים עם המקומיים כדי למנוע אי הבנה ובעיות בתקשורת.

4. אכלו אוכל מקומי במסעדות



כדי לקבל טעם אותנטי ואמיתי של המטבח הג'מייקני אתם חייבים פשוט לטעום אוכל רחוב מקומי. מיותר לציין שבמלונות אתם תטעמו את הגרסה המעודנת והפחות מוצלחת של המטעמים המקומיים.

לחובבי מאכלי הים והדגים זהו גם עדן בשבילכם, כמעט בכל פינה באי תוכלו למצוא מבחר גדול של מאכלי ים,דגים, בשר והמון עוף. אבל גם הצמחוניים לא מוזנחים, התפריט הג'מייקני עשיר מאכלים צמחוניים ITAL שבהחלט יעשו לכם טוב בבטן.


5. היכנסו לעומק של האי



טיילו בחלק הפנימי של האי ולא רק ברצועת החוף שמקיפה אותו, גן עדן שלם מסתתר שם. לג'מייקה יש כל כך הרבה להציע חוץ מהחופים המרהיבים, אם תתנו לאי הזדמנות, מבטיחה לכם חוויה באמת בלתי נשכחת עם נופים קסומים וציוריים.

ג'מייקה מלאה באוצרות טבע ונוף מגוון, בחלקים הפנימים של האי מתגוררות הקהילות המסורתיות והאותנטיות יותר מאשר אלו שגרות בקו המקיף את האי כביכול, הקהילות האלו בדרך כלל לא מפותחות כמו הערים מסביב אך מלאות בסיפורים מרתקים, אנשים ייחודיים ומקומות בילוי ופנאי מהנים.


הנופים והמחזות שתזכו לראות הם בלתי נשכחים ובאמת קסומים. אני ממליצה לנסוע למקומות כמו מראונס (קוקפיט קאנטרי), מנדויוויל, בלו מאונטיין ולבלות שם מינימום של 3 לילות, לחוות את היופי שבחיים במקום טבעי ומיוחד כל כך שמתבסס על מחייה אקולוגית לרוב. ברוב המקומות תוכלו לטייל מסלולים קצרים שיובילו אתכם למפלים נסתרים או מאגרי מים אחרים.


6.אל תפספס את מסיבות רחוב המקומיות


בג'מייקה סגנון המוזיקה השולט ברחובות הוא דאנסהול, ומסיבת רחוב ג'מייקנית היא בהחלט חוויה שהייתם רוצים לחוות לפחות פעם אחת בחיים. ג'מייקנים ידועים בכישרון הנפלא שלהם לחגוג את החיים 7\24 וזה מרגיש בדיוק ככה. באי תוכלו למצוא מסיבה כמעט בכל לילה בשבוע בכל עיר, ישנם מועדונים סגורים או ברים חצי פתוחים אבל רוב המסיבות יתקיימו ברחוב או מגרש פתוח עם קירות רמקולים גדולים (סאונד סיסטם) שיעטפו אתכם מוזיקלית והרבה מעבר.

מסיבה ג'מייקנית כוללת בתוכה ריקודים, תיאטרליות, מיניות, תחרויות ועוד...מה שמדהים הוא שבערים כמו קינגסטון תוכלו למצוא מספר מסיבות בליל אחד, המסיבות מתחילות בסביבות 10-11 בלילה וממשיכות עד אור הבוקר כאשר כל מסיבה נמשכת כמה שעות ואז קל הקהל עובר יחד למסיבה הבאה, מגניב לא ? מעניין אם תשרדו עד הבוקר.

ישנן כמובן גם סשנים של רגאי ומסיבות עם סגנונות מוזיקה אחרים, אבל זה פחות נפוץ, בכל אופן בכל אירוע מוזיקלי בג'מייקה תוכלו לחוות מקרוב את היופי בתרבות הג'מייקנית והייחודיות האמיתית הזו.


7. לתמוך במקומיים בבעלי העסקים


כמו שאתם בטח יודעים ג'מייקה נחשבת מדינת עולם שלישית, המשכורת הממוצעת למקומי היא 9000 דולר ג'מייקני שזה בערך 240 שקל ישראלי לשבוע, נמוך מאוד ולא מאוזן בכלל יחסית למחייה המאוד יקרה בג'מייקה, בנוסף ישנה המון אפליה במערכת החינוך והתעסוקה ויש כמות גדולה של מובטלים באי , צירוף של כל הדברים האלו ואחרים יוצר מדינת עולם שלישית.

אז חשוב להתחיל בזה שמי שמגיע לג'מייקה בחשיבה שהכל זול כאן, טעות, המחייה בג'מייקה קרובה לעלות מחייה בארץ, אז בבקשה תגיעו מוכנים. מעבר לזה בגלל שהאוכלוסייה ברובה ענייה הרבה ג'מייקנים נוטים או לעשות הכל כדי להרוויח כסף והרבה מהם ישמחו להציע לכם סיור\ליווי שלהם עבור תשלום סמלי. במידה ואתם מגיעים למקום חדש ומתחברים עם מקומי תבדקו את האופציה שהם יראו לך את הסביבה עבור תשלום סמלי\ אוכל \ בירה הם ישמחו.

ועוד משהו, חשוב להבין שבשבילך אולי החופשה הזו היא גן עדן אבל בשביל הרבה מקומיים השגרה יומיומית היא קשה, מדובר בחיים הישרדותיים של חשיבה על מחר ולא מעבר. יש המון חוסר צדק ושחיתות בג'מייקה וזה משהו שאזרחים מרגישים באופן יום-יומי, לכן המאבק לעשות כסף ולהצליח נהיה קשה יותר ויותר משנה לשנה. אז בפעם הבאה שתראו מקומי שממש מתאמץ לנסות להראות לכם משהו, או למכור לכם סיור הם לא אוהבים ללחוץ עליכם סתם, הם פשוט באמת נאבקים כדי להרוויח בכבוד.


8. טיילו בעקבות עצתם של מקומיים


אז בהמשך לנקודה הקודמת, מאוד קל להכיר חברים חדשים בג'מייקה, אנשים טובים כאלו שפגשתם בדרך, מדריכי טיולים או מארחים. זה יכול לקרות במהלך נסיעה ממקום למקום, או בעת לינה במקום מסויים, או אפילו באמצע הרחוב, ג'מייקנים הם מאוד חברותיים ומארחים וישמחו לגרום לכם להרגיש בנוח ולהתחבר אליכם בקלות. כמובן שבכל מפגש עם זר זוהי אחריותכם להפעיל את שיקול הדעת ולהרגיש אם אתם בנוח עם האדם שפגשתם.

בנוסף, הרבה אנשים נוסעים לג'מייקה מקבלים המלצות ולינקים מחברים שטיילו באי בעבר, לינק זה בעצם חבר טוב, מישהו שאפשר לסמוך עליו. לכן כשאתם מקבלים לינק למישהו מקומי היית ממליצה לנסות להתחבר ולהכיר את הבן אדם וללכת בעקבות ההמלצות המקומיות שלו, ובמידה והם מכירים לכם לינק שלהם הרווחתם עוד יותר.

אתם תראו כשתתארחו אצל מקומיים כמה הם ישמחו לארח אתכם ולהכיר לכם חברים שלהם במקומות שונים ברחבי האי ועם הזמן וההיכרות תרגישו ותדעו שאתם בידיים בטוחות וטובות. מה שאני יכולה להגיד לכם בוודאות זה שיש כאן אנשים מאוד מיוחדים באי שיפתחו אתכם לצורת חשיבה שונה ממה שאתם חושבים היום ואולי יהפכו לחברים טובים שלכם, אל תפספסו את ההזדמנות הייחודית הזאת.


9. חשוב לתכנן את הטיול אבל להישאר גמיש וספונטני


לפני ההגעה לג'מייקה אני ממליצה בחום לתכנן את החופשה\טיול שלכם בגדול, לחקור וללמוד על המקום. כמובן שהכרחי לתכנן ולסגור מקום לינה לכמה לילות – שבוע ראשון שתשהו באי, כדי להבטיח נחיתה רכה וגם כי משטרת ההגירה תבקש מכם את הפרטים האלו. אבל במידה ואתם מתכננים לבקר באי ליותר משבוע , הייתי ממליצה לתכנן את הטיול ברמה יחסית בסיסית, עם כמה אופציות לינה עצירה מתוכננת, אבל עם זאת להשאיר מרחב וגמישות לספונטניות ושינוי מסלול. לג'מייקה קצב משלה, ודברים יכולים להשתנות בכל רגע לכן חשוב ללמוד להיות ספונטנים ולרוב לזרום עם מה שקורה במהלך היום.

מה שכן כדי להבטיח לכם מקומות לינה בכל יעד שתסעו אליו, נחיתה רכה ושימושי יעיל יותר של הזמן הייתי בהחלט ממליצה לדבוק בלמצוא כמה אופציות למקומות לינה לפני שבעצם הגעתם ליעד, כולל מספרי טלפון וכתובות.


10. בג'מייקה יש קצב חייב אחר , התמסר או שתצטער


אז ממש כמו שזה נשמע, בג'מייקה החיים זזים בקצב אחר והדברים שונים מאוד ממה שאתם מכירים. בקריביים האוויריה היא הרבה יותר רגועה ולייד באק, אין לחץ לעשות דברים מהר או להזדרז לאנשהוא. לכן כשאתם נוחתים בג'מייקה חשוב שתדעו שזה האופי של האנשים והתרבות ואין למה לנסות להילחם יותר מדי כי זה רק יתסכל אתכם.

אז לא זה לא אומר שכולם פה שאנטי באנטי ולא מחוברים לעולם, אבל זה כן אומר שבהמתנה לשירות\אוכל אם אומרים לכם שזה יקח 15 דקות תשימו לב בקלות איך זה נהפך לחצי שעה או יותר.

אנחנו בתור ישראלים יכולים להיות הרבה פעמים מעט קצרי רוח וחסרי סבלנות, אבל חשוב להבין שבג'מייקה לא יעזור לכם לנסות לזרז אנשים, ואולי זה אפילו יגרום לכם לחכות יותר. כן מותר להגיב אם זה ברמה מוגזמת אבל בכללי קצב החיים לא מהיר כמו בארץ.

עם השוני הגדול חשוב להזכיר שזה גם משהו מאוד מיוחד ויפה בתרבות הג'מייקנית, להצליח לחיות בשלווה אמיתית.

וכמובן שמגיע לכם טיפ בונוס בגלל שאשכרה קראתם את המאמר שלי עד הסוף....


להתנדב במקומות שזקוקים לעזרה בג'מייקה


להתנדב בג'מייקה ייתן לכם כל כך הרבה מעבר לחווית חופשה\טיול רגילה, ההזדמנות להכיר אנשים ואת הספורים המיוחדים שלהם בדרך מדהימה של ניתנה ועזרה. התנדבות מתאימה למי שמתכוון לטייל באי לתקופה ארוכה אבל רלוונטית לכל מי שמעוניין לעזור ודרך העזרה להכיר ולהתאהב בג'מייקה.


אז איך אתם הצלחתם לחוות את ג'מייקה האמיתית ? ... ספרו לנו בתגובות.

59 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page